پازینی: ولاسکو پیشنهاد ورود به سیاست را نپذیرفت!

پایتختی های والیبال

ارتباط از طریق یاهو مسنجر
1
محل تبلیغات شما
2
محل تبلیغات شما
3
محل تبلیغات شما

عضویت درخبرنامه

تبلیغات شما

برگ گرافیک

پازینی: ولاسکو پیشنهاد ورود به سیاست را نپذیرفت!
بازديد : 922

پازینی  ولاسکو پیشنهاد ورود به سیاست را نپذیرفت! 1


پازینی  ولاسکو پیشنهاد ورود به سیاست را نپذیرفت! 2

"جان لوکا پازینی"، متولد بیست و یکم جولای 1961 در شهر راوِنای ایتالیاست. او پس از یک دهه خبرنگاری در رادیو - تلویزیون و روزنامه مِسَجِرو (روزنامه سیاسی شهر رم) از سال 1992 به عنوان خبرنگار ورزشی در "گازتا دلو اسپورت" (یکی از معتبرترین و قدیمی ترین روزنامه های ورزشی جهان که از سال 1896 منتشر می شود) مشغول به فعالیت شده و در حوزۀ تخصصی والیبال و چند رشتۀ المپیکی دیگر؛ از جمله قایقرانی قلم می زند. با پازینی که برای تهیه گزارش های خبری و تحلیلی از تیم ملی والیبال ایران جهت حضور در لیگ جهانی 2013 ماه آینده به تهران سفر خواهد کرد، گفتگویی انجام داده ایم که ماحصل آن در پی می آید.

• به عنوان یک روزنامه نگار وضعیت والیبال ایتالیا را چطور ارزیابی می کنید؟
به طور کلی همیشه هیجان وصف ناپذیری در والیبال ایتالیا موج می زده که این هیجان هم در بخش مردان و هم در رده زنان ملموس بوده ولی بحران اقتصادی تا حد زیادی روی این مسئله تاثیر منفی گذاشته و باعث ایجاد تغییرات زیادی روی آن شده.  تا جایی که مثلا دیگر بهترین والیبالیست های مرد و زن جهان تمایلی به حضور در لیگ های ایتالیا ندارند و بیشتر به سمت کشورهایی مثل روسیه، لهستان، ژاپن، برزیل و حتی ایران تمایل پیدا کرده اند. البته به نظر من در بین این کشورها "لهستان" بهتر از همه عمل کرده و با سازماندهی خوبی که در والیبال کشورش و همینطور لیگش داشته، مبتکرانه در راه جذب بهترین بازیکنان جهان عمل می کند و هوارادان بیشماری هم در این راه کسب کرده است.

• فکر می کنید "مائورو بروتو" به عنوان سرمربی ایتالیا می تواند در لیگ جهانی همچون المپیک موفق عمل کند؟
واقعیت این است که پیروز شدن در لیگ جهانی کار بسیار سختی است. چون امسال ایتالیا به جوانگرایی رو آورده و بسیاری از بازیکنانِ ترکیب المپیکش را در لیگ جهانی در اختیار نخواهد داشت.

• فوتبال همیشه در ایتالیا ورزش اول بوده و پرتماشاگر. ولی چه شد که در دو دهه گذشته والیبال هم به یکباره در ایتالیا جان گرفت و به عنوان یک ورزش مهم و پرطرفدار حیات تازه ای پیدا کرد؟
همه چیز از سال 1985 شروع شد. آن زمان فدراسیون ایتالیا "اسکیبا"ی لهستانی را که قهرمانی جهان و المپیک را در کارنامه داشت به عنوان سرمربی جوانان ایتالیا انتخاب کرد. او هم توانست گروهی از بهترین های ایتالیا را دور هم جمع کند و نتایج خوبی بگیرد. در ادامه و در سال 1989 هم زمینه حضور "خولیو ولاسکو" در ایتالیا فراهم شد و ولاسکو هم با نوآوری هایی که در بخش های مختلف داشت، اصلا والیبال ایتالیا را دگرگون کرد و تغییر داد.

•  این نوآوری های ولاسکو در چه زمینه هایی بود؟
نوآوری های ولاسکو فقط در نحوه تمریناتش خلاصه نمی شد. بلکه او در بحث آمادگی جسمانی و فیزیکی هم - که آن زمان اصلا جایی در والیبال نداشت- حرف های تازه ای داشت. همچنین به همراه دستیارش (جیاردینیه ری) از نظر ذهنی و روانی با بازیکنان کار می کرد و به نوعی به جنگ فرهنگ بهانه گیری بازیکنان رفت. همه این اتفاقات دست به دست هم داد تا والیبال ایتالیا با ولاسکو موفقیت های زیادی به دست بیاورد.

• حمایت روزنامه ها و رسانه های خبری از والیبال در ایتالیا چقدر به موفقیت این رشته کمک کرد؟
در واقع پوشش خبری و گزارشی از تیم والیبال ایتالیا با اولین پیروزی اروپایی ایتالیا در سال 1989 شروع شد. یعنی با اولین موفقیت تیم ایتالیا روزنامه ها و رادیو و تلویزیون و کلا هر چیزی که از آن به عنوان رسانه یاد می شود، شروع به پوشش دادن اخبار تیم ملی کردند. در ادامه، موفقیت های پی در پی تیم ملی با ولاسکو هم تا جایی در صدر اخبار قرار گرفت که ولاسکو به یک شهرت خارق العاده دست یافت و حتی در سال 1996 از او خواستند وارد عرصه سیاست شود. ولی او همه این پیشنهادات را رد کرد و به حضور خود در والیبال ادامه داد.

• به طور کلی فضای رسانه ای ایتالیا در رابطه با والیبال را چطور ارزیابی می کنید؟
بستگی به شرایط دارد. در حال حاضر با توجه به اینکه به لیگ جهانی نزدیک می شویم، رسانه ها محتاطانه عمل می کنند و کمتر به والیبال می پردازند تا جوّ به هم نخورد. ولی در جریان مسابقات به طور مفصل به بازی ها و تیم ملی می پردازند. مثلا الان "گازتا" هر روز یک ستون والیبال دارد و هر هفته یک یا دو روز مثل یکشنبه و دوشنبه یک صفحه کامل درباره والیبال مطلب می نویسد. ولی وقتی تیم ملی بازی دارد، هر روز یک صفحه از روزنامه به والیبال اختصاص پیدا می کند.

• خبرنگاران حوزه والیبال در ایتالیا بیشتر با "حمایت" به والیبال کشورشان کمک می کنند یا "انتقاد"؟
هر دو طیف وجود دارند. ولی مثلا من خودم یک خبرنگار منتقد هستم و همیشه سعی کرده ام با نگاه انتقادی به برنامه های فدراسیون و سازمان لیگ بپردازم. چون معتقدم اگر انتقاد صحیح، بجا و در چارچوب واقعی نقد باشد شرایط را برای فعالیت بهتر فراهم می کند.

• به نظر شما انتقادی که می تواند به بهتر شدن شرایط کمک کند، چه انتقادی است؟
ببینید به طور کلی از انتقادی می توان به موفقیت دست یافت که نگاه درستی به مشکلات داشته باشد و پشت آن هم بحث منافع فردی و مسائلی از این قبیل مطرح نباشد. این مسئله فقط در والیبال یا ورزش نیست. در هر مقوله ای اگر انتقاد صحیح مطرح شود می توان به موفقیت دست یافت و مشکلات را حل کرد.

• بازتاب حضور ولاسکو در تیم ملی و همچنین همکاری ربادنگو با فدراسیون ایران  در رسانه های ایتالیا چطور بود؟
نکاتی که از نگاه رسانه های ایتالیایی دور نماند این بود که خرید ولاسکو از طرف فدراسیون ایران بزرگترین ایده برای کسب موفقیت در والیبال است. چون ولاسکو نابغه والیبال است و همچنین از نظر اخلاق انسانی هم یک الگو می تواند باشد. ربادنگو هم یک مدیر متخصص و  کاملا حرفه ای است که قطعا در پیشرفت ایران برای برگزاری میزبانی لیگ جهانی و سازماندهی مسابقات نقش مهم، کلیدی و موثر دارد.

• ولاسکو پس از سالها به لیگ جهانی برگشته ولی این بار نه با ایتالیا بلکه با ایران. این موضوع نگران کننده ای برای ایتالیایی ها نیست؟
نگران کننده که نیست. می توانم بگویم حضور ولاسکو در لیگ جهانی با ایران برای ما خوشایند و البته تحریک آمیز است. ما هیچ مشکلی برای روبرویی با ولاسکو و همگروهی با ایران در لیگ جهانی نداریم.

• بازی های ایران – ایتالیا را چطور پیش بینی می کنید؟
راستش غیرقابل پیش بینی است. به نظرم موفقیت در این بازی ها به وضعیت آمادگی هر دو تیم و چگونگی رویارویی شان بستگی دارد. خطر از دست دادن نتیجه برای هر دو تیم وجود دارد.

• به توجه به حضور ولاسکو در ایران رسانه های ایتالیایی در خصوص بازی ایران – ایتالیا تا کنون واکنشی نداشته اند؟
نه. ببینید همانطور که گفتم فعلا پیش از بازی هاست و شاید بتوان گفت یک نوع؛ سکوت رسانه ای در ایتالیا در خصوص تیم ملی والیبال حکمفرماست. آنچه الان مهم است ایجاد آرامش برای فعالیت اعضای تیم ملی به خصوص "مائورو بروتو" است. شاید فقط چند خبر کوتاه درباره بازیکن کوبایی-ایتالیایی (خوآن تورنا) منتشر شده باشد که قرار است در تیم ملی ایتالیا در لیگ جهانی توپ بزند، نه بیشتر.

• تاثیر رسانه ها در موفقیت تیم های حاضر در لیگ جهانی چقدر است؟
رسانه ها به طور عمومی، و رسانه های ورزشی به طور خاص تاثیر زیادی در این زمینه دارند و عملکرد و نحوه پوشش شان از مسابقات تاثیر مستقیمی بر روی موفقیت و عدم موفقیت تیم ها خواهد داشت. این موضوعی است که در ایتالیا هم به خوبی از سوی رسانه ها درک شده و عمل می شود.

• از نظر خبرنگاران و فعالان رسانه ای والیبال ایتایا، سرسخت ترین حریف کشورتان در دور مقدماتی لیگ جهانی کدام تیم است؟
نظرها بر این است که ما در گروه بسیار سختی قرار گرفته ایم و اینکه تیم ما با بهترین بازیکنانش در لیگ جهانی حاضر نمی شود و به نوعی لیگ جهانی برای ایتالیا عرصه تحول و جوانگرایی است باعث می شود همه مسابقات را مهم و همه حریفان مان را سرسخت بدانیم.

• و کلام آخر؟
از اینکه فرصت گفتگو با یک رسانه ایرانی برایم فراهم شد خیلی خوشحالم. باید بگویم دوست دارم با والیبال ایران از نزدیک آشنا شوم و به همین دلیل هم مشغول برنامه ریزی برای سفر به ایران طی ماه آینده هستم.


گفتگو از روابط عمومی فدراسیون والیبال

 




موضوع: اخبار واليبال,,
برچسب ها : ,
می پسندم نمی پسندم

مطالب مرتبط

بخش نظرات این مطلب


برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:







[تبادل لگو با ما]

Friends
تمامی حقوق مطالب برای این سایت محفوظ میباشد. قالب طراحی شده توسط: برگ گراف و ترجمه شده توسط : قالب گراف